Inspirace Knihovna

Vady řeči – kdy je správný čas vyhledat odborníka? Jak podpořit správný vývoj řeči? A spousta tipů na knížky!

Kdy je správný čas obrátit se na odborníka, pokud dítě špatně mluví nebo nemluví vůbec? Tohle téma u nás bylo aktuální a neustále probírané dobré dva roky. Náš starší totiž má trochu dubovou hlavu, všechno si rád dělá po svém a nebylo tomu jinak ani v případě vývoje řeči. Prošel vlastně všemi vývojovými fázemi od řevu přes broukání až po složité věty, ale na všechno měl (a stále má) dost času. Ačkoli máme opravdu hodně pečlivou (řečí dnešních maminek – tabulkovou) dětskou lékařku, jsem jí nesmírně vděčná za to, že tuhle naši situaci nehrotila, mě několikrát uklidnila, že se žádná katastrofa nekoná a malý má ještě spoustu času projevit jestli a případně co bude třeba napravovat. Ale bylo to jistě dáno tím, že nemluvil moc, ale mluvil!

Je důležité, že s dětmi chodíme na pravidelné pediatrické prohlídky, kde lékař zhodnotí, jestli jde vývoj (nejen řeči) tím správným směrem a tempem. Přesto je v tomto ohledu nezastupitelná role nás rodičů – my s dětmi trávíme nejvíc času, vidíme jak se chovají v různých situacích a hlavně v bezpečném prostředí domova. Mnohdy totiž i otrkaný řečník při pohledu na bílý plášť a injekce ve vitríně koktá.

Pokuste se nesrovnávat! A sama vím, jak je to těžké! Ale to, že sousedovic Tonička mluví ve dvou letech ve větách ještě neznamená, že je špatně, když váš Toníček ne. Stejně tak vypusťte dobře míněné rady veškerého příbuzenstva a v tu ránu uvidíte věci racionálněji.

Z mého pohledu má každé dítě svůj individuální čas na to začít hezky mluvit, někdy je mu ale potřeba trošku pomoct, nasměrovat ho, aby si příliš “nezapeklo” špatné návyky a nedělalo mu to později problém v dospělosti. Kdy tedy zpozornět a poradit se s odborníkem?

Jak už jsem psala výše – věřte své intuici. Zdá se vám, že se “vada” v řeči nijak nevyvíjí (nebo vyvíjí k horšímu), a zároveň dítě spolupracuje a udrží pozornost (bývá to kolem čtvrtého roku)? Pak je fajn navštívit po poradě s pediatrem ordinaci klinického logopeda, který zhodnotí do jaké míry jde o vadu nebo přirozený vývoj. Já se tohoto kroku dlouho nesmyslně bála. Logopedy ale dělají lidé s přirozeným vztahem k dětem (výjimky samozřejmě potvrzují pravidlo) a mají vzdělání, které nikde na internetu nevyčtete. I když jsem se snažila malého opravovat, učit básničky, zpívali jsme, nikdy to nemělo takový efekt. Logoped během vteřiny vysype fígl jak na danou hlásku a navíc tak, že je to pro dítě zábavné. Jako bonus beru to, že se malý učí vnímat svou řeč, práci s hláskami, slabikami a bude mít jednou velkou výhodu ve škole. Sama jsem ale dospěla k závěru, že vada řeči, kterou má, bychom delší nečinností pouze zhoršovali a díky rozhodnutí obrátit se na odborníky máme spoustu času vše v klidu a bez stresu dohnat. Pokud však dítě ve třech letech “šišlá”, dejte mu čas, netlačte na něj, povídejte si, zpívejte, rozvíjejte motoriku a sledujte, jaké dělá pokroky.

Samostatnou kapitolou je, pokud dítě nemluví vůbec nebo z ničeho nic mluvit přestane. Řeč je totiž také významným indikátorem poruch nervového systému a to je ten hlavní strašák nás maminek a spouštěč všeho toho srovnávání a nervování sebe i dítěte. Důležité však je říct, že ač je řeč významným indikátorem, není rozhodně jediným. Proto je důležité nepodceňovat pediatrické prohlídky a věnovat pozornost celkovému vývoji dítěti. Důležité je jít stále kupředu – od křiku, přes broukání, slabiky, jednoduchá slova až po ty dlouhé monology, při kterých s láskou vzpomínáme na ten stres z hrobového ticha 😀

Stejně tak pěknou čistou řeč ovlivňuje celá řada faktorů. Nejsem lékař, takže stejně jako tady nesepíšu kalendář kdy má dítě říct “máma” a kdy “šel pštros s pštrosicí s čistým R do cukrárny”, (nakonec pořád si myslím, že takový kalendář neexistuje, každý začneme jindy), ani nevysypu 100 osvědčených rad, jak dítěti otočit po narození postýlku, aby ve čtyřech letech to R do cukrárny doneslo. Ale ráda se podělím o naše zkušenosti s dítětem, které postupovalo velmi pomalu a ve výsledku zatím ještě ne úplně dobře.

Zjistili jsme, že vývoj řeči hodně souvisí s jídlem. Máte doma otesánka, který zbaští co vidí, krade vám z talíře řízek? Nechte ho!! Posilování žvýkacích svalů, ochutnávání a posouvání hranic dávivého reflexu velmi velmi velmi pomáhá pozdější správné výslovnosti. Podporujte i kousátka, tvrdou zeleninu a tužší maso.

Všímejte si, jak dítě dýchá, dýchá-li ústy není to vhodné pro správné zafixování klidové polohy jazyka. Navíc příčina dýchání ústy bývá (kromě přechodné rýmy) většinou vážnější. Náš malý měl natolik zvětšenou nosní mandli, že mu ovlivňovala dýchání, ale i polykání a velmi významně i sluch!

Sluch je mimochodem dalším důležitým prvkem na cestě k řeči. Všímejte si jak dítě slyší a nepodceňujte sebemenší náznak horšího sluchu. Ti kulíšci dokážou excelentně odezírat z úst a nemusí být vůbec znát, že je něco v nepořádku.

Čtěte, čtěte, to už tady bylo… ale to je opravdu nenahraditelná součást dětského vývoje. Dnešní děti jsou vizuálně přetěžovány – televize, hry, tablety, mobily. Všude blikají obrazovky. Četné studie prokázaly, že dnešní školní děti nedokáží udržet pozornost na delší dobu, těžko chápou delší mluvené slovo – souvislosti. Takže vypnout obrazovky, do ruky knížku a posilujte představivost a vnímání mluveného slova.

Podporujte činnosti rozvíjející jemnou i hrubou motoriku, aneb všechno souvisí se vším 🙂 a u vývoje tak složitého mechanismu, jako je člověk, to platí dvojnásob.

Podnikejte výlety, poznávejte nová místa, povídejte si o tom, co jste zažili.

A nezapomeňte nechat děti odpočívat! Když se miminko narodí, potřebuje víc spát než bdít, všechny ty vjemy okolo jsou pro malou nervovou soustavu náročné. A ony jsou i v pozdějším věku náročné, dětský mozek potřebuje ještě hodně odpočívat, aby se dobře vyvíjel. Jen zastavit to tělíčko v jeho sprintu za objevováním už není tak snadné jako u novorozence 🙂 Ale nemusíte ho hned poutat popruhy k posteli a lepit oči černou páskou 🙂 bohatě stačí, když vymyslíte po obědě nějakou klidovou aktivitu. Co třeba to zmíněné čtení pohádky?

Pro samotné pilování výslovnosti je fajn zapojit trochu fantazie a vymýšlet nové písničky a básničky, hrát nejrůznější hry (i obyčejné pexeso nebo dobble jsou super). I když na internetu je k dohledání v podstatě cokoli, forma klasické papírové knížky nebo pracovních sešitů je pro mě stále nepřekonaná. Proto několik takových pěkných knížek k procvičování řeči máme i v naší knihovně. A rádi vás inspirujeme:

Rozvoj řeči

První skvělou knížkou z nakladatelství Albastros media, je knížka nebo spíš pracovní sešit Petry Klapákové se skvělými ilustracemi Venduly Hegerové. Mimochodem ty mě k publikaci vlastně dovedly. Věděli jste, že má Vendula Hegerová vlastní e-obchůdek? 🙂

Je v ní celá řada her se slovy. Každý úkol je pak pro lepší práci s knížkou označen vhodným věkem dítěte a obtížností. A dá se s ní pracovat i s nejmenšími dětmi např. ukazováním, pojmenováním nebo hledáním obrázků, vyzkoušeno 🙂


Umíš správně vyslovovat?

Skvěle jednoduchá knížka s básničkami a slovy vhodnými na procvičování výslovnosti.


Velká kniha českých slov

Perfektní na obohacování slovní zásoby.


Kutálí se ze dvora / Žába leze po žebříku

Známé i méně známé básničky s pohybem. Vhodné i pro úplně malinké děti, které ukazování zaujme a básničky si tak rychle zapamatují.


Brousek pro tvůj jazýček

Jedna srdcovka 🙂 z téhle knížky jsem se učila básničky ještě já. Obsahuje básničku na každé písmenko v abecedě. A dá se stále sehnat, jen v trochu modernějším vydání 🙂


Albi – kouzelné čtení

V neposlední řadě velmi oblíbená edice Kouzelné čtení od Albi. Zabaví chytrou formou i velmi malé děti. Některé díly jsou vydané dokonce ve spolupráci s logopedy. Ke čtení je ovšem potřeba pořídit i Albi elektronickou tužku, tím pádem už nejde o úplně levnou pomůcku. Ale vyplatí se 😉

Tak vzhůru za krásnou češtinou

«

»

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *